úvahy, komentáře, glosy, recenze knih

Páté evangelium

5. 11. 2016 16:28
Rubrika: Recenze knih

Kniha historika umění Iana Caldwella Páté evangelium je strhujícím příběhem s prvky detektivky, thrilleru a psychologického románu. Má složitě promyšlenou a pečlivě zpracovanou kompozici, v níž autor zajímavým způsobem propojil přítomné dění se vzpomínkami a retrospektivními pohledy, skutečné události se smyšlenými. Dramatické scény se střídají s popisnými a vysvětlujícími částmi, které zvolňují a zpomalují napínavý a rychle gradující děj, aby čtenář mohl zážitky vstřebat.

Příběh se odehrává v roce 2004 ve Vatikánu, na konci pontifikátu Jana Pavla II. Autor nezamlčuje negativní jevy jako kariérismus, intriky, boj o moc, ale ukazuje ještě jinou, lidštější a sympatičtější tvář Vatikánu. Žijí tu také zaměstnanci, kteří mají rodiny, a Vatikán se hemží dětmi.

Vypravěčem je řeckokatolický kněz Alex, který má pětiletého syna Petra. Začíná úvahou o vině, hříchu a odpuštění jeho pohledem. Chlapec nechápe princip odpuštění nejen proto, že je malý, ale protože žije ve Vatikánu. Když vidí denně fronty lidí u zpovědnic, může mít pocit, že odpuštění probíhá jako na běžícím páse.

Alex žije poklidným životem učitele biblistiky - až na bolestné vzpomínky na nezvěstnou manželku. Zmizela před několika lety v těžké depresi. Čtenář z různých narážek a náznaků vytuší, že se objeví na scéně. Je to jediná žena, která má v příběhu nějakou roli, navíc okrajovou. Pokud zde vystupují ženy, tak jen řeholní sestry ve službách mužů hierarchů. Přinesou na stůl, uvaří, uklidí a zase se stáhnou do pozadí jako němé přízraky bez tváře. Autorovi se podařilo, i když to asi nezamýšlel, zobrazit výstižně situaci žen v církevních strukturách. Z této stereotypní role nevybočuje ani sympatická starší řeholnice Helena, která chodí vypomáhat do Alexovy domácnosti a hlídat Péťu, ale ta je aspoň součástí rodiny.

Alexův starší bratr Simon přestoupil do římskokatolické církve a stal se vysoce postaveným knězem v diplomatických službách Vatikánu. Motivy tohoto kroku vyplouvají postupně na povrch. Není za tím kariérismus, k tomu má Simon daleko. Naopak dělá vše pro to, aby si případnou kariéru pokazil. Je obdařen fyzickou silou a touhou chránit slabé. Situace řeší občas pěstmi než duchovně a dostává se do konfliktů, někdy i s policií a zákonem.

Za nejkrásnější postavu knihy považuji papeže Jana Pavla II. Zpočátku se kvůli nemoci vůbec neobjevuje, jenom se o něm mluví. Jeho duchovní vyzařování je však neobyčejně silné. Nakonec vstoupí do děje osobně, navenek jako bezmocná lidská troska, ale se strhující duchovní intenzitou. Čtenář má možnost vidět skutečného světce.

Příběh začíná několik dní před mimořádnou výstavou, která má vrhnout nové světlo na původ a pravost slavného Turínského plátna. Kurátorem výstavy je Ugo Nogara, Simonův a Alexův spolupracovník, který objevil v podzemní vatikánské knihovně záhadný rukopis Diatessaron, tzv. Páté evangelium. Rukopis vzniklý spojením čtyř evangelií ukrývá nové informace o Turínském plátnu. Ugova chorobná posedlost pravdou situaci zkomplikuje.

Toho večera zuřila v Římě silná bouře. Alex s Petrem čekají na Simona, který má přiletět na výstavu z Turecka, kde působí jako vatikánský diplomat. Sestra Helena připravuje na pánvi večeři a Péťa je netrpělivý, protože strýček Simon se opozdil. Máme možnost pozorovat zajímavé rodinné společenství tří celibátních osob s pozorností upřenou na dítě. Nečekaný telefonát od Simona ze zahrad papežského palace v Castel Gandolfo obrátí život všech zúčastněných vzhůru nohama. Ugo Nogara byl z neznámých důvodů a za neznámých okolností zavražděn. Vzápětí vyšlo najevo, že objevil v souvislosti s Turínským plátnem nějakou novou závažnou skutečnost.

Od té chvíle jsou oba bratři i s Péťou na útěku. Zároveň se snaží vypátrat okolnosti Ugovy smrti. Kdosi neznámý jim je v patách, sleduje je, vyhrožuje a chce zjistit, co Ugo tajil. Situaci opakovaně komentuje svým dětským způsobem malý Péťa. Diví se a nechápe, co ostatní pořád řeší. Tahá tatínka za kleriku a dožaduje se pozornosti i v nejdramatičtějších momentech.

Jako blesk z nebe přijde rozhodnutí soudit Ugova vraha nikoliv podle trestního, ale kanonického práva. Podezření padá čím dál víc na Simona, který se z neznámých důvodů odmítá hájit, i když mu hrozí propuštění z duchovenského stavu. Alex marně pátrá, jaké motivy vedou jeho bratra k tak vysoké oběti. Nakonec vyjde najevo, že se smrtí Uga to bylo jinak, ale Simon a Alex nejsou zcela bez viny. Čekají na vynesení rozsudku, které však dlouho nepřichází. K nečekanému rozuzlení dojde v Sixtinské kapli na půlnoční mši sloužené papežem.

 

 

Zobrazeno 1028×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio