- při nové evangelizaci k předávání křesťanské víry je nutné dát pozor na to, že víra je Boží dar a dává jej Bůh, evangelizátoři sice „předávají“, ale vlastně jsou jen nástroji Božími
- lidé často žijí v chudobě (jižní Amerika), ale evangelizaci chápou jako privilegium právě pro ně
- nestačí jen nadšení pro křesťanské myšlenky, ale při evangelizaci jde o trvalé setkání s Kristem a Jeho církví
- nepředkládáme jen zprávu o moudrém a schopném Kristu, ale On je vítěz - charita nemůže být bez „charitativního ducha“, výzva k volontariátu: činit dobro druhým lidem z lásky ke Kristu
- pastorační důraz na rodinu, domácí církev, kde se vychovává i k odpovědnosti za církev
- je nutné si křesťanskou víru zamilovat a nestydět se
- nehlásáme víru, ale hlásáme Krista - církev Kristova je pokorná, nestačí být jen chudá
- církev musí vstoupit do ticha bezmocných a přehlížených
- N.Evang. /nová evangelizace/ není odpovědí jen na krizi, ale je to řádný způsob pastorace
- církevní statistiky nestačí, jde o komunikaci s lidmi
- kdo nemá, nemůže dát: nelze bez víry své předávat víru druhým
- svátost smíření je základ N.Evang.
- důležitá je kreativita teologů a pastýřů
- „apoštolskost“ je spiritualitou klimatu N.Evang.
- máme uvažovat o nových letnicích? Letnice jsou stále: Duch sv. přece stále působí
- účinným instrumentem N.Evang. může být příprava na biřmování: tehdy se komunikuje
- církev se nemůže vzhlížet stále jen v sobě bez pohledu na společnost - N.Evang. není nový program (ani pastorační program), ale je to nový způsob myšlení, schopnost vidět a konat
- nestačí jen předkládat křesťanské hodnoty, ale dát i doktrinální výbavu - mít odvahu k solidaritě s lidmi
- pozor na „privatizaci církve“: milovat svou církev, ale nikoliv jako svůj majetek - dialog je osvědčená cesta nejen v ekumeně
- umění a odvaha brát odpovědnost za šíření Kristova evangelia
- současná lidská společnost je ovlivňována medii; proč by i N.Evang. skrze media nemohla pozitivně ovlivňovat?
- jsme dle evangelia malým stádem, ale i když celosvětově rosteme, měli bychom si uchovat strategii malého stáda ve skromnosti života
- je nutná srozumitelná interpretace velkých a základních tajemství a křesť.pravd pro každodenní život
- nepřehlížet lokální, místní církev – farnost
- N.Evang. vychází z křesť.zásady: milovat všechny bez rozdílu, nejen „naše lidi“
– přát druhým to (víru), co máme my
- získávat zkušenosti víry v setkáních, ale tak, aby to vedlo k osobnímu setkání s Kristem
- předkládat jednoduchým způsobem: jak, kdy, za jakých okolností jsme my lidé byli spaseni
- příběh apoštola Filipa: kdo Kristovo poselství nyní vysvětlí těm, kteří stojí na ulici a těm, které potkáváme v životě: zapálení evangelizátoři!
- uvěřit tomu, že každý může, je schopen podávat svědectví o Kristu - na světě je mnoho křesťanů, ale ve skutečnosti jsou mnozí ateisty
- je třeba heroického svědectví, mít odvahu a pro šíření víry se i obětovat
- vzájemné přátelství a sympatie mezi křesťany je také účinné svědectví
- křesťanské umění se může stát působivým nástrojem N.Evang. - ztrácí se zřetelná identita svátostného kněžství
- osobní obrácení je základ N.Evang.
- hledat klíč k lidským duším
- jaké evangelium chceme hlásat: naše nebo Kristovo?
- lidé spíše touží po ospravedlňování svých hříchů, než po pokání a lítosti
- je nutné ve světě obnovit vědomí, že církev není pro život bez pravidel
- jsme služebníci díla Ducha sv. a církev je svědkem toho, že Bůh koná ve prospěch lidí
- pro N.Evang. je nyní třeba nové spirituality: dialog, spolupráce, obrácení, obnova
- výzva k návratu do Jeruzaléma ke Kalvárii a Večeřadla
- pozor na povrchnost a neosobní styl vedení katechezí
- metoda N.Evang.: bezprostřednost – osoba k osobě – tak, jak to dělal Kristus
- touha po svatosti je touhou nového evangelizátora
- brát odpovědnost za evangelizaci: co jiného je nyní důležitějšího!
- rodinná modlitba jako duchovní posila druhých: když je rodina ve středu naší pastorační pozornosti a má naši podporu, pak se od ní právem očekává, že bude duchovní posilou pro druhé a že bude nositelem evangelia
- N.Evang. je otázkou každodenní: nejen akce pro někdy, ale trvale
- sociální učení církve je také N.Evang.: když se zapomíná a přehlíží se věrnost sociální spravedlnosti, dostavují se krize
- je bezpodmínečně nutné zbavit se viru strachu před budoucností
- mládež může účinně evangelizovat mládež
- neúnavně obnovovat dialog mezi lidmi (i v ekumeně)
- ve střední a jižní Americe se rodina pokládá a je uznávána za poklad - katecheté mohou být úspěšnými evangelizátory, když budou nadšeni pro evangelium a když budou mít solidní vzdělání
- důležitost sice nepřímého, ale ojediněle působivého svědectví křesťanského umění: jeden ze způsobů N.Evang.
- svatost je moderní model života - N.Evang. má i nové způsoby mučednictví
- všeobecná bída ve světě: bída vztahů, bída ekonom.krize…: výzva a příležitost pro N.Evang.
- spolupráce s jinými církvemi jako příležitost pro evangel. sekularizovaného světa
- církev je sama živena evangelizací a posláním
- jak to dělal sv.František? nebyl jen hlasatelem, ale evangelizátorem!
- praktická spiritualita N.Evang.: jednoduché metody
- postbiřmovací a postmanželské katecheze
- metoda N.Evang.: od srdce k srdci
- indiferentismus, radikální ateismus, pesimismus: šance pro N.Evang.
- N.Evang. nemůže být propagandou
- studium teologie se neuvádí do života, nedostatek skutečné svobody, nedostatek bratrství
- metody N.Evang. bez životnosti jsou ztraceny
- evangelium není pohodlná pozice k sezení, ale výzva k cestě
- brát vážně své spolupracovníky a naslouchat jim - nejsme to my, kdo je středem, ale je to Bůh
- církev, která se vydává, může svědčit
- nejsme všichni dobře poučeni, zanedbáváme povinnost se nechat informovat
- sobectví a egoismus je v základu každé krize, i ekonomické
- farnost nemůže být jen pevností uprostřed společnosti: je branou
- každodenní svědectví
- charita nemůže být evangelizátorem, nemá-li ducha Kristova
- neopomíjet přítomnost zla ve světě
- dbát na věrohodnost
- N.Evang. jako výzva k osobní obnově každého křesťana, tedy prohloubení života z víry
- evangelizovat společně, podporovat evangelizační skupiny
- znovuobjevit náboženské tradice tíhnoucí ke svatosti
- N.Evang. je současné naléhavé „specifikum“ jdoucí zevnitř církve pro svět
- aktuálnost osobní obnovy v souvislostech s děním ve světě
- existuje kreativita lidí světa a též kreativita lidí církve: spojit, propojit!
- ztratilo se povědomí trvalé misie
- sama shoda slov se životem evangelizuje
- ve světě je mnoho touhy po setkáních, komunikaci
- Kristus je ve světě mnohem „populárnější“, než si myslíme
- Základ evangelizace je totožný se základem apoštolátu: bible, eucharistie, modlitba, opravdová bratrská láska
- N.Evang. s jistotou pomůže žít beze strachu s důvěrou v Krista a vědomím opory v druhých
- Evangelizátor může evangelizovat jen tehdy, když se sám nechává evangelizovat
- Naslouchat zkušenostem lidí
- Farnost jako oáza pro všechny lidi
- Každý má být evangelizován, bez ohledu na jeho stav (hříchu)
- i katolíci neznají bibli a katechizmus
- první evangelizátor je Bůh
- evangelizovat se sympatiemi a přátelstvím k lidem
- N.Evang.: „inkulturace“ křesť. víry do lidské společnosti
- N.Evang. vyzývá k dialogu vědy a víry
- N.Evang. připomíná krásu Božího díla
– stvoření, i krásu víry
- Ekumenizmus je znamením věrohodnosti vztahu k evangeliu
- Všichni pokřtění jsou i protagonisty evangelizace
- Radost při zvěstování evangelia, radost ze zvěstování evangelia
- N.Evang. povzbuzuje lidi trpící nejistotou při jejich výhledu do budoucnosti
- Konfrontovat sekularizaci s křesťanskou kulturou věků
- Boží milost je přítomna stále: v církvi, v evangelizaci, v evangelizátorech
- Výzva N.Evang. ke svatosti je i výzvou k obnově svátosti smíření
- Svátost smíření je sestra svátosti křtu (sorella del battesimo)
- Jaký je styl života pokřtěných?
- N.Evang. usiluje o účinnou přítomnost Krista ve společnosti
- Křesťanská víra z podstaty komunikuje se světem
- Výzvy N.Evang. k pokání: začíná to u biskupů
- N.Evang. je opodstatněná s ohledem na důstojnost člověka
- Sekularizace je i důsledkem deficitu našeho křesť.života
- Nepřehlížet kulturní bohatství jednotlivých náboženství
- Nepřehlížet utrpení mnohých lidí ve světě
- Konkrétní strategie N.Evang. v diecézích
- Katechizovat katechety
- Příležitosti N.Evang. při přípravách na křest, biřmování, manželství
- Zasvětit se N.Evang. ve službě Kristu a církvi
- Sekularizace má negativní, ale i pozitivní vlivy: probouzí nás k opravdovosti
- Církevní formační instituty musí mít svou církevní identitu
- Ateizmus je důvodem trvalé misie – N.Evang.
- Svět je Boží, ne Bohu cizí
- Katecheze: uvádění do mystagogie, nejen poučování
- Místní, lokální církve s úlohou kněží, zasvěcených osob, všech mužů a žen pro cit a solidaritu s druhými
- Důležitost postavení ženy jako matky a svorníku rodiny
- Vedení mládeže k uchvácení se Kristem
- N.Evang. má svatodušní základ
- Nejen církevní instituce, ale diakonie – služba
- Ovocem N.Evang. je živé společenství
- Pozornost k problémům doby: chudoba vztahů a chudoba materiální
- Metoda N.Evang. je řádná pastorace, mající pozitivní tón
- Při budování společenství nezapomenout na společenství rodiny
- Charita je skutečný projev lásky Krista
- Dialog s muslimy je nutný
- N.Evang. přináší nový dynamizmus
- Duch sv. působí stále a N.Evang. není jeho momentální vliv, ale jeden z jeho projevů
- Povzbuzující příklady mučedníků - evangelizátorů minulosti: věrně evangelizovali ve jménu Ježíše Krista i za cenu krve
- N.Evang. lze chápat i jako nové pozvání k setkání s Kristem
- Církev potřebuje trvalé Letnice: ty ale jsou, Duch sv. neodešel „do důchodu“
- N.Evang. jako nabídnutá ruka lidem trpícím samotou
- Důležitá jsou uvádění (nejen jedno uvedení a dost) do křesťanského života
- Důraz na katecheze, liturgii, svátostnou pastoraci
- Evangelizace se stále potkává s neřešenými sociálními otázkami
- V tíživých sociálních otázkách nabízet perspektivu nové existence, křesťanské existence: Ježíš Kristus je Vítěz a Spasitel a řeší i lidskou bídu
- Ženy jako evangelizátorky, katechetky (nevyužité, opomíjené, nedoceněné šance), ne kněžky
- Materializmus a konzumizmus jdou současně, ruku v ruce s chudobou hmotnou a ducha
- Zkušenost s křesťanskou vírou společně - Svědectví života a pedagogika kultury křesťanství
- Liturgie může být poselstvím i svědectvím
- Víra a rozum nejsou v rozporu!
- Otevřít církev takovou, jaká je
- Duch sv. proniká Biblí i životem církve; Písmo a Tradice jsou na tom stejně
- N.Evang. jako první evangelizace
- Bůh působí i bez nás; to však není dispenz pro naši nečinnost či opovážlivé spoléhání se na Něho
- Víra v rodině: rodina je první škola víry
- Můžeme říci, že křesťanství je jméno civilizace?
- Perspektiva do budoucnosti: katecheze a pedagogika víry
- Služba služebníků církve musí být viditelná, zřetelná, důsledná a spolehlivá
- Nebezpečí klerifikace, klerikalizace laiků
- Metoda katechumenátu: fundamentální, známé otázky víry předkládat laskavě
- Povolání ke křesťanskému životu je povolání k apoštolátu
- Formace mysli a srdce
- N.Evang. může být synonymem pro „nové misionářství“, je ale širší
- N.Evang. se nesmí stát církevním marketingem
- Důležitá otázka je, zda-li církev dokáže přesvědčivě mluvit o Božím milosrdenství a zda je také sama koná
- Katolická víra je velmi blízká lidství
- Lidská osoba je objektem Božím
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.